Hälsoarbetet på Domarringens skola

Vi på Domarringens skola jobbar för att skapa en hälsofrämjande skola. Vi jobbar aktivt med att stärka elevens fysiska och psykiska hälsa och att utveckla den sociala kompetensen. 2011 uppfyllde vi kraven att bli certifierad hälsoskola, vilket är ett bevis på kontinuerligt och strävsamt hälsoarbete för såväl elever som personal.

Vi har ett hälsoråd som består av elever från åk 5, som tillsammans med hälsogruppen hjälper till att driva hälsoarbetet framåt. Varje termin ordnar vi gemensamma hälso- och rörelseaktiviteter, men en stor del av arbetet sker i klassrummet varje dag. På hösten ordnar vi t ex en rörelsevecka, där vi trycker extra på elevens dagliga fysiska aktivitet. Under den veckan arrangeras även Skoljoggen, ett lopp som hela skolan springer i Röbo. Det är en dag fylld med rörelseglädje och gemenskap. Terminen avslutas med att hela skolan dansar jullångdans tillsammans utomhus, ledda av våra hälsoråd. På vårterminen anordnas bl a en hälsovecka. Då jobbar varje årskurs med olika teman, t ex mat, kroppen, sömn, rörelse och avslappning. Under veckan sker olika "större" aktiviteter så som; dans, Röris, frukost och utflykter. En av dagarna är det dags för Domarrännet för hela skolan. Det är ett skridskolopp som åks till musik på vår isbana.

Dessa aktiviteter är ett litet axplock av dem som genomförs under ett läsår på Domarringen. Vi tror att ett hälsofrämjande arbete på skolan stärker vår gemenskap, trygghet, trivsel, glädje och inlärning!

Hälsofjärilen 21-22.pdf (PDF, 1 MB)

Hälsoplan för Domarringens skola 2021-2022.doc (DOC, 33 KB)

Aktivitetsschema till hälsoplanen 2021-2022.xls (XLS, 28 KB)

Uppdaterad: